Chcielibyśmy w tym miejscu przybliżyć w skrócie temat związany z napędami elektrycznymi w łodziach i pontonach używanych do celów rekreacyjnych. Silniki tego typu coraz głośniej pukają do drzwi nawet dużych stoczni jachtowych. Nie ma pewnie producenta, który ignorowałby temat i nie oferował swoich produktów z możliwością wybrania napędu hybrydowego lub elektrycznego a już jako minimum był przystosowany do montażu takiej jednostki.
Tak samo jak w motoryzacji, tak i tutaj mamy wyraźny trend do ograniczenia emisji spalin ale też widzimy, że społeczeństwo chce być eko. W Polsce temat silników elektrycznych najbardziej znany jest w środowisku wędkarzy, gdzie są już od wielu lat wykorzystywane bardzo szeroko. Wpływa na to rodzaj zbiorników wodnych jakie mamy w kraju - a szczególnie coraz większa ilość tzw. stref ciszy - czyli miejsc gdzie nie można pływać z wykorzystaniem silnika spalinowego.
Poza takimi zastosowaniami mamy jeszcze pływanie rekreacyjne z rodziną, przyjaciółmi. Możemy do tego wyczarterowaćłódź lub jacht, ale nadal niestety poza Mazurami, Pomorzem oraz dużymi zbiornikami wodnymi jak Zegrze nie mamy zbyt wielu możliwości do wyboru.
Można natomiast pokusić się o własną jednostkę pływającą i nie wydawać na ten cel majątku.
Mamy do dyspozycji wielu producentów łodzi wykorzystywanych przez wspomnianych wędkarzy, natomiast bardzo ciekawą opcją są pontony pneumatytczne. Nie mamy oczywiście na myśli bardziej zabawkowych pontonów dziecięcych dostępnych w niemal każdym markecie, tylko jednostki atestowane, posiadające odpowiednie certyfikaty i klasy pływalności. Są w nich zastosowane bardzo nowoczesne i niezwykle wytrzymałe tkaniny pvc w gramaturach od 750-1500g/m2. Zalet tego typu rozwiązań jest wiele, jednak najważniejsza z nich to mobilność, łatwość transportu w bagażniku klasycznego samochodu osobowego, bez konieczności holowania przyczepy.
Na przykład dla 4-osobowej rodziny dobrym rozwiązaniem będzie ponton o wymiarach o 3,6m. Natomiast jeżeli chcemy pływać w dwójkę, to 3,3m zapewni odpowiednio dużo miejsca i komfortu, zmieścimy również podręczny bagaż. Jednym z wiodących producentów profesjonalnych pontonów jest firma Kolibri, z szerokiej oferty każdy wybierze coś dla siebie. W komplecie zawsze otrzymujemy wiosła, więc tak naprawdę już to wystarczy nam do eksplorowania akwenów wodnych i spędzenia czasu wspólnie z najbliższymi nad wodą.
Jeżeli myślimy o nieco większych zbiornikach, a nawet strefach przybrzeżnych konieczny będzie ponton o klasie pływalności (klasie żeglugowej) C, umożliwia on pływanie daną jednostką na akwenach zamkniętych jak i wodach przybrzeżnych przy sile wiatru do 6 stopni B. i przy fali znaczącej do 2m włącznie.
Myśląc o takim pływaniu po pierwsze należy rozważyć o kurs na patent sternika motorowego, pomimo, że polskie przepisy dopuszczają pływanie bez patentu jednostkami motorowymi o długości do 13m z silnikiem o mocy silnika poniżej 10kW oraz mocy do 75kW gdzie prędkość została ograniczona konstrukcyjnie do maksymalnie 15km/h. Bez odpowiednich uprawnień i wiedzy zarówno teoretycznej z przepisów prawa morskiego jak i wiedzy praktycznej na dużych akwenach o znacznej aktywności żeglugowej możemy stanowić zagrożenie dla siebie i innych wodniaków, dlatego należy do tego podejść rozsądnie i odpowiedzialnie. Kursy organizowane są w wielu miejscach zazwyczaj w systemie weekandowym.
Mając już za sobą formalności oraz wybór odpowiedniej jednostki pływającej wracamy do sprawy silnika - ten artykuł jest na temat elektryków i na tym się skupimy. Jak wiadomo wszystko co działa na prąd, musi go mieć z czegoś dostarczony - czyli akumulator. Większość modeli dostępnych na rynku najpopularniejszych firm jak Haswing, Minn Kota, Motorguide czy Haibo wymagają podpięcia do zewnętrznego akumulatora, żelowego lub innego. Dochodzi nam zatem konieczność zagospodarowania miejsca dla ciężkiej i nieporęcznej baterii do której podpinamy kablami nasz silnik podobnie jak to się ma w samochodzie. Jest też inny rodzaj silników na których chcielibyśmy się skupić - wiodący producenci w branży - Torqeedo i ePropulsion zaproponowali rozwiązania idealne dla rekreacji które świetnie wpasowują się model - lekkie, mobilne, łatwe w transporcie ale też w ładowaniu. Z montażem i użytkowaniem poradzi sobie dosłownie każdy!
Uzyskanie kompaktowego, zwartego silnika wraz z doczepioną baterią nie byłoby możliwe bez wykorzystania technologii ogniw typu LiPo, które są dużo lżejsze i mniejsze w stosunku do tradycyjnych akumulatorów kwasowych lub żelowych. Mamy więc dwa niezbędne elementy mocowane na kolumnie silnika - rumpel sterowy i baterię. Nie musimy się więc przejmować miejscem na postawienie ciężkiego akumulatora, prowadzeniem kabli zasilających itp. Mamy wszystko razem, baterię jednym ruchem można wypiąć i zabrać do ładowania a całość schować do pokrowca i zabrać ze sobą w sytuacji gdy ponton postanowimy zostawić zacumowany w marinie. Zastosowana bateria ma jeszcze jedną dużą zaletę - jej żywotność jest dużo wyższa od akumulatorów żelowych. Jeżeli dodamy do tego możliwość podpięcia miękkiego panelu solarnego, który jest w stanie utrzymać nam odpowiednie napięcie na baterii przy prędkości spacerowej - możemy pływać bez ograniczeń i za darmo!
A jak to pływa? Silniki elektryczne czy to ePropulsion Spirit 1.0 czy Torqeedo Travel 1003 mają moc odpowiadającą 3HP silnika spalinowego, co przy maksymalnych obrotach pozwoli uzyskać w przykładowym pontonie prędkość ok 10km/h - pamiętać należy jednak o znacznym skróceniu czasu pracy do ok 1h. Pływanie rekreacyjne - spacerowe z prędkościami rzędu 5-6km /h to już 4 godziny czasu pracy, w których to możemy pokonać dystans ok 22km, a to już całkiem sporo nawet jak na duży akwen. Jeżeli jest to niewystarczające, można pomyśleć o zapasowej baterii lub wspomnianym panelu solarnym do ładowania w trakcie pływania.
Torqeedo silniki elektryczne Travel 1103C
- Silnik elektryczny zaburtowy Torqeedo Travel 1103 (z napędem bezpośrednim):
- To, co może zrobić silnik benzynowy o mocy 3 KM, może uczynić go bardziej ekologicznym, cichszym, lżejszym i wygodniejszym.
- Komputer pokładowy z obliczaniem pozostałego zasięgu na podstawie GPS
- akumulator słoneczny - nawet podczas jazdy
- można go łatwo zdemontować w celu transportu i przechowywania oszczędzającego miejsce
- czysta rzecz: bez względu na to, jak i gdzie przechowujesz swoją podróż, nie ma ryzyka wycieku benzyny lub oleju silnikowego, bez zapachu benzyny i bez smug
- Bezstopniowa jazda do przodu i do tyłu
- Ręczne urządzenie przechylające z zabezpieczeniem zapiekanki Ręczne urządzenie do przycinania 4-stopniowecałkowicie wodoodporny (IP 67)Sterowanie za pomocą dyszla
- Zintegrowana bateria litowo-jonowa 915 Wh (T1103CS)Masa całkowita: 17,3 - 17,7 kg (S lub L)Długość wału: krótki wałek 62,5 cm lub długi wałek 75 cm
- Zakres dostawy: Podróż 1103C (napęd bezpośredni) z akumulatorem i ładowarką
- Gwarancja: 2 lata na użytek prywatny
- Instrukcje
Elektryczny silnik zaburtowy Travel 1103 jest oferowany z 1100 watów mocy wejściowej i jest porównywalny pod względem wydajności z silnikiem benzynowym zaburtowym 3PS. Nazywa się program: z Travel 1103C możesz odkrywaćświat na wodzie. Jest całkowicie wodoodporny (IP67). Dzięki zintegrowanemu komputerowi pokładowemu, z obliczaniem pozostałego zasięgu na podstawie GPS, zawsze masz przy sobie przewodnik. Travel 1103C ma ponad 10% więcej mocy niż Travel 1003C i ma cichy, cichy napęd bezpośredni (33dB). Elektryczny silnik zaburtowy Travel 1103 z łatwością popycha pontony, pontony i żaglówki do 1,5 tony. W przypadku T300LX osiągnięto następujące wartości zużycia dla jednej osoby: 5 km / h około 100 watów, 6 km / h około 160 watów, 7 km / h około 230 watów. Przy obciążeniu 2 osób + bagaż wynosił około 160 watów przy prędkości 5 km / h i około 230 watów przy prędkości 6 km / h.
Akcesoria - Travel 503 + 1003 + 1103
Płyta CAV - Travel + Cruise
Specjalna płyta antykawitacyjna (płyta CAV) zapobiega tworzeniu się wirów powietrznych podczas płynięcia na falach i przy silnym przyspieszaniu. Wykonany z kwasoodpornej stali nierdzewnej.Łatwy montaż na wale. Dostępne dla Travel 1003 + 1103 i dla wszystkich modeli Cruise 2.0 i 4.0.
Pilot zdalnego sterowania - zestaw do konwersji do Travel 1003/1103
Jeśli chcesz sterować silnikiem za pomocą konsoli sterowania, możesz łatwo przekształcić silnik zaburtowy Torqeedo Travel 1003/1103.Zestaw do konwersji składa się z uchwytu rury dyszla, płyty montażowej, rury dyszla i ramienia dyszla.Nasza oferta nie obejmuje zdalnej przepustnicy. Polecamy również oryginalną zdalną przepustnicę Torqeedo jako dodatkowe akcesorium, które jest również dostępne u nas.
Zdalna przepustnica dla Travel 503 + 1003 + 1103
Umożliwia uruchomienie wszystkich modeli Travel ze zdalną przepustnicą zamiast sterownicy.Zawiera zintegrowany wyświetlacz informujący o stanie baterii.Obliczanie prędkości i pozostałego zasięgu na podstawie GPS.W tym 1,5 m i 5 m kabel połączeniowy między silnikiem a przepustnicą.Służy również jako część zamienna do modeli Cruise i Ultralight.
Solar - ładowarka słoneczna 50 W do Torqeedo Travel.
Sięgnij po przedłużenie dla Travel 503S i 1003/1103, ponieważładowania można również dokonać podczas jazdy.Składany panel słoneczny o wysokiej mocy krystalicznych ogniwach słonecznych o mocy 50 W.Rozmiar 60 x 38 cm (złożony). Z torbą do łatwego transportu i łatwego przechowywania.Złącze plug & play do wodoodpornego ładowania modeli Travel 503 / 1003/1103.Kompatybilny tylko z akumulatorami o numerach artykułów 1146-00, 1147-00 i 1148-00.Może być również stosowany do innych urządzeń 12 VDC.
Akumulator zapasowy Travel 1003/1103/503 - 915 Wh.
Wysokowydajny akumulator litowy915 Wh - 29,6 VDC - 31 Ah. Zintegrowany odbiornik GPS. Adapter USB do obsługi innych urządzeń elektrycznych. Zakres dostawy: Bateria wraz z adapterem USB
Kabel ładujący 12VDC.
Kabel ładujący 12VDC Torqeedo Umożliwia ładowanie ze źródła zasilania 12 VDCDla modeli Travel 503/1003/1103Dostawa: kabel ładujący
Zestaw toreb do przenoszenia silnika i baterii
Bezpiecznie zapakowane i uporządkowane: torby podróżne i zapasowy akumulator są niezbędnymi towarzyszami podróży na wodzie.Do transportu i przechowywania modeli Torqeedo Travel 503/1003/1103.Pakiet zawiera 2 torby, torbę na silnik (w tym sterownicę i akcesoria) oraz torbę na akumulator. Gwarancja: 2 lata na użytek prywatny
Więcej o silniku Spirit 1.0 ePropulsion -> https://activegames.pl/pl/p/
Reasumując, szybki rozwój technologii silników elektrycznych ale i również ogniw stosowanych w zasilaniu sprawił, że jeszcze nigdy do tej pory rozpoczęcie przygody z pływaniem na własnej jednostce nie było tak łatwe. Do tego dmuchany ponton, gdzie całość wraz z silnikiem zmieścimy po złożeniu w bagażniku kompaktowego samochodu. Nie musimy myśleć o wypadach chociażby do Chorwacji w towarzystwie przyczepy ciągniętej za pojazdem, ani też zastanawiać się, gdzie schowamy nasz zestaw w sezonie zimowym. Mobilność i zarazem wolność, którą daje spędzenie czasu na wodzie, a nie tylko nad jej brzegiem jest w zasięgu ręki.